'Hostal Norte', tras as paredes de flor de lis [pistas ocultas e segredos só aptos para quen lese a novela]
Comezamos
coa explicación dos símbolos e pistas ocultas na novela falando xa
da súa primeira páxina. Hostal Norte é unha historia cíclica e a
mellor mostra é que comeza no final. Iso si, nun final 'alterado'
por Brais como o é toda a narración.
No
capítulo 1, titulado 'O Hostal', podemos ler na páxina 9:
"Un
brusco golpe do cristal da xanela contra a súa fronte espertou a
Brais e sacouno do lixeiro sono no que caera durante o tramo final da
viaxe."
No
capítulo 13, titulado 'Morte' (se xuntamos os dous títulos, dá
como resultado o primeiro título 'alternativo' da novela: 'Hostal
Morte'), podemos ler na páxina 131:
"Brais abríu os ollos e
separou a fronte do frío cristal da xanela."
Como
vemos, toda a narración da fuxida ao hostal acontece nun segundo, no
tempo no que Brais tarda en afastar a súa fronte do cristal da
xanela do cuarto dos seus pais…
Desde
a páxina 18 até a 23, a vella Abuína acompaña a Brais ao seu
cuarto desde a recepción. Nese curto traxecto coñecemos á filla
dos Moure (unha cativa vestida cun camisón mais calzada con zapatos
de ante), fixámonos por vez primeira na parede cuberta de flor de
lis, cruzámonos co Señor Agustín, petamos na parede para que as
lámpadas deixen de escintilar e Abuína fainos unha breve
presentación de todos os hóspedes do hostal.
A
explicación para a vestimenta da cativa atopámola na páxina 132
cando se narra a aparición dos veciños ante a chegada da
policía:
"A nai cubríase cun gran paraugas laranxa e levaba
ben suxeita á pequena Lúa no colo, aínda en camisón e calzada
cuns curtidos zapatóns para se protexer do frío da noite..." A
imaxe da rapaza permanecía na mente de Brais. Despois de vela a
través da xanela, levouna con el ao hostal.
A
parede cuberta de flor de lis aparecerá moitas máis veces pero será
no final, máis unha vez, cando apoiaremos nela as nosas mans
cubertas de sangue, no principio do Capítulo 13, na páxina 131:
"Apoiaba
as mans na parede forrada con papel de lis. Na dereita agarraba a
brillante navalla anacarada…"
O
Señor Agustín terá o seu espazo máis adiante, só lembrade que
saca o seu can a pasear. O mesmo can do que dirá que lle sirve de
protección no estanco no que traballa (estanco que, se lembrades a
páxina 13, levaba moito tempo pechado).
As
lámpadas, as lámpadas que escintilan, que se acenden e se apagan...
por que? Porque na páxina 132 a novela cóntanos que:
"Os
coches de policía bloqueaban o acceso ao camiño de pedra, alén do
valado, aparcados na estrada principal da urbanización e ferindo a
escuridade da noite coas luces brillantes e intermitentes das súas
sirenas"... Esas mesmas luces que se quedaron gravadas na retina
de Brais e non o abandonaron en todo o tempo que durou a súa visita
ao hostal.
Capítulo
2 - O pequeno gato que quería comer queixo
Ben,
xa chegamos ao primeiro dos chamados 'capítulos oníricos' e que son
os que van ilustrados por José María Picón. Así como a narrativa
da vida no hostal (dentro das súas posibilidades) é tratada como un
fío argumental normal e vai levándonos cara adiante na historia de
Brais, os capítulos oníricos non se axustan a ningunha regra
preestablecida. De feito, están escritos con absoluta liberdade de
contido e forma. Dito isto e, polo tanto, dando por sabido que no
momento en que @s nos@s lector*s cheguen a eles non saberán de que
van, pasamos a explicar o fondo deste gato que devecía por lle
roubar o queixo ao seu irmán.
Os
personaxes deste soño son catro. A gata, os seus dous fillos e, como
non, o anaco de queixo. A súa correspondencia cos personaxes 'reais'
é: a gata é a nai de Brais e Xoel, o gatiño raiado é Xoel, o
gatiño negro é Brais e o anaco de queixo non é outro que a nosa
doce Laura/Lara. O soño narra a represión á que Brais se ve
sometido polos seus pais en contraste coa liberdade excesiva que el
considera que lle dan ao seu irmán (tan excesiva que no final da
novela pilla a Xoel e a Laura na cama dos seus pais). Xaora, o
elemento envexa non pode faltar dado que Brais está namorado de
Laura e pensa, máis ben desexa, que ela tamén sente algo por el.
Seguramente
sexa o capítulo 3 'Xoel?' o derradeiro intento que fixo Duncan por
que a novela non se achegase demasiado ao misterioso e desacougante e
puidese formar parte da colección xuvenil de Urco (si, a primeira
idea era esa). É máis que probábel que fose ese intento porque é
o capítulo máis 'real' e 'urbano' de todos. Non hai neste capítulo
pistas ocultas que enfíen co tráxico final. Só a despedida de
Brais co derradeiro rastro de realidade que o podía salvar, mais a
chuvia volve acompañalo no seu camiño ao hostal, despois de ir
buscar o inexistente traballo no almacén do polígono. Frases como
'Ninguén de nós pode marchar do hostal' (a pequena Lúa nas
escaleiras xogando co Señor Meu, o seu gato de felpa) ou a escena na
que o sangue se filtra por debaixo da porta do cuarto de Xoel, son os
resortes que dispararon a escrita de Duncan polo camiño que decidiu
tomar o hostal.
Tócalle
de novo a outro capítulo onírico, o 4 ' As ratas e a crisálide'.
Este pesadelo mestura a situación final do capítulo anterior no que
Brais vaise deitar, en non moi bo estado de saúde, e o comezo das
imaxes do soño. Continúa co concepto do capítulo onírico anterior
mais muda ao seu irmán Xoel e a Lara/Laura de seren gato e queixo a
se converteren en dúas ratas fornicando nun pozo sen fondo. Téntase
que o capítulo sexa o máis visual posíbel con ese descenso de
Brais envolto nas sabas enchoupadas pola febre (convertido nunha
crisálide) cara a ese burato no que se chantan con paixón as dúas
ratas. Aparece na novela, por primeira vez, a navalla anacarada que
volverá ao texto na visita de Lara ao cuarto 22 (páxina 74) e,
xaora, ao momento final na páxina 131 cando 'Na dereita agarraba a
brillante navalla nacarada, apertándoa con tanta rabia que os
cotelos se lle tornaran brancos.’
Máis
unha vez, outro capítulo intitulado co nome dun dos hóspedes. Nesta
ocasión, o Señor Agustín. O máis salientábel deste capítulo é
a 'case' perfecta repetición do diálogo do noso estanqueiro
favorito na páxina 65 ('Non te deberías mover...') e na páxina
133. Con esa unión narrativa, quérese dar a entender que Brais esta
a revivir no capítulo 5 o interrogatorio que lle fai o policía (o
Señor Agustín) cando entra no cuarto dos seus pais co can para o
arrestar.
O
capítulo 6, de título (Lara/Laura) garda no seu interior a segunda
aparición da navalla anacarada (como xa comentaramos, na páxina 74)
e déixanos asistir á única oportunidade que ten a mente de Brais
de gozar da compañía da súa amada. Lara/Laura prepáralle unha
infusión, adopta poses ofendidas-maternais-agarimosas, deixa
entrever unha posíbel relación con Xoel e xoga ao despiste
deixándose querer. Nas súas 10 páxinas amósanos como se
imaxina/lembra Brais os seus encontros fugaces coa moza do seu irmán
e comparte con nós a arañeira de emocións que sentía cando estaba
preto dela.
Caemos
de novo nun capítulo onírico, 'O coello e o ovo de Pascua podre'.
Este é o máis surrealista dos pesadelos que ten Brais no hostal.
Afonda no mito da fertilidade, empregando as figuras icónicas do
coello e do ovo de Pascua (ámbolos símbolos de fertilidade). Na
mente adolescente de Brais crúzanse a paixón sexual que esperta
Laura nel e a imaxe repetitiva das moitas veces que a pillou na cama
co seu irmán. Fertilidade, sexo, desexo... todo deitado sobre as
sabas brancas da cama dos seus pais e tinxido do vermello do sangue
do asasinato. A erección do ovo de pascua sobre o chan liso e puro,
emerxendo co cheiro dos corpos suorentos e do sexo, levan a un final
de capítulo horríbel para o noso protagonista.
O
capítulo 8 'O bar da costa' é un dos poucos que nomean un lugar na
novela. É tamén a segunda saída de Brais do hostal (tras a breve
visita ao polígono na busca do traballo prometido e non atopado) e
nese capítulo coñecerá a un dos personaxes máis importantes da
historia. Coa escusa de querer recuperar forzas, Brais sae do hostal
e, aínda que expresa o seu desexo de abandonalo en poucos días,
vese que, esa mañá, non ten intención de ir máis lonxe que do bar
da costa. Tan pronto como comeza a almorzar, xa inicia a conversa co
vello Blas (que é o nome de Brais en castelán) e este fálalle dos
xogos crueis da vida e de como el tamén fuxiu da súa. De feito, sen
enlazamos esta conversa coa segunda aparición de Blas no capítulo
12 e coa narración do derradeiro capítulo onde se di 'Unha porta
abrírase no fondo do seu cerebro. O cuarto 22 amosáballe o seu
sucio catre e el volveu cruzar o limiar.', decatarémonos de que Blas
é Brais na súa segunda, e xa definitiva, visita ao hostal.
Falabamos
no elo anterior do Bar da Costa. Neste tócanos outra localización,
'O cuarto dos Moure'. É este capítulo o máis duro de toda a
novela. Non por ser o máis terrorífico ou desacougante senón pola
violencia extrema do eido doméstico da familia Moure. Con todo, esa
violencia non é propiamente dos Moure. Máis ben son as lembranzas
de Brais e da súa familia xa que, na páxina 132, os Moure achéganse
aos coches de policía e el asocia a imaxe deses pais, que ve desde a
xanela, cos seus propios pais ausentes no escenario do crime. Mesmo a
pequena Lúa remexe nun pasado esquecido e di 'Foron tempos
difíciles, verdade, Brais? Os pais discuten, home, é normal. Mais,
a peor parte sempre a levamos os fillos... Pode non parecer xusto
mais a vida é así. A que despois xa se portaron ben con vós?’
Pouco
hai que dicir de Abuína agás que aparece na páxina 7 da novela (na
dedicatoria de Duncan), que é a encargada do hostal, que o seu nome
é un xogo de letras para identificar á avoa de Brais (a súa foto
aparece na páxina 133 e no deseño da capa da novela) e que conta co
capítulo 10 para nos amosar toda a súa santería e devoción polo
chocolate e o licor café.
Chegamos
ao derradeiro capítulo onírico 'O barco prisioneiro do tarro de
cristal' e, xusto por esa razón, está cheo de símbolos, de todas
as imaxes que Brais ten a bulir na súa mente. El mesmo a loitar
contra o temón que facía perder o rumbo á súa cordura (ao seu
barco) prisioneiro dese cárcere de cristal (da xanela) co que se
pretende defender da realidade e que, no seu reverso, levouno até o
hostal. Obxectos espallados a longo do capítulo comezan a deixar
adiviñar a escena final (e real) que el está a ver desde o
dormitorio dos seus pais: a mangueira azul derramando o exceso de
chuvia no xardín, o paraugas laranxa da nai dos Moure transfórmase
nas súas propias botas, os luceiros intermitentes que guían o
camiño do barco e que non son máis que as luces dos coches de
policía…
O
capítulo 12 'No confín' (título en honra á novela de William Hope
Hodgson, 'A casa no confín') e o seu comezo enfía os tres
derradeiros capítulos cuns golpes a bateren na porta do cuarto. Os
mesmos golpes que escoitaba no casco do seu barco, os que o acordan
neste capítulo 12 e os que (aínda que non se 'narran'
explicitamente) dá a policía na porta da casa dos seus pais antes
de irromper no interior. Nas súas páxinas volve aparecer o vello
Blas (o álter ego do protagonista) para lle facer unha advertencia
que tamén vai dirixida ao/á lector/a, 'Cando les todas as páxinas
dun libro, péchalo, dálo por rematado', dando a entender que o
derradeiro capítulo garda a verdadeira historia. Brais é atacado
por todos os seus demos interiores e foxe escaleiras arriba, apoia a
fronte na parede de flor de lis e, incapaz de aturalo máis, prega
pola aparición da xanela que se agocha no seu interior.
Chegamos
ao final. É 'Morte' o capítulo 13 da novela. É do que, en
realidade, quería fuxir Brais. Non devecía pola súa independencia
nin por se afastar dos pais que lle procuraron unha vida de
adolescente acomodado, desexaba borrar o que os seus desexos e a súa
frustración rematou por converter en ira, en morte.
Neste
capítulo mestúranse todos os elementos simbólicos que, como nas
vellas 'aventuras gráficas' de pc, foron aparecendo espallados entre
as páxinas da novela: o cristal da permanente xanela, o papel de
flor de lis, a navalla anacarada, o sangue, a mangueira azul, as
luces escintilantes dos coches de policía, a familia Moure, a foto
da avoa, as sabas brancas enchoupadas co corpo de Xoel, a fermosa
Laura/Lara enrolada coma unha crisálide na colcha e, como non, o
home/policía do enorme can negro que lle repite as mesmas palabras
que xa lle dixera no seu cuarto do hostal.
E
rematamos, como xa vos avisamos, co atormentado Brais/Blas desexando
ter unha segunda oportunidade naquel hostal que só existía na súa
mente para se atopar de novo coa súa amada Lara.
Comentarios